måndag 24 november 2008

Syltburkar, salt och lite lingonris...

...ja det är det enda som behövs för att göra egna ljuslyktor:)

Jag hade massor av glasburkar i skafferiet och istället för att slänga dem så gjorde jag ett par lyktor av dem. Grovsalt i botten gnistrar likt snö och håller blockljus eller värmeljus på plats.

En söt liten krans av lingonris gör lyktan lite julig!

Sedan måste jag bara visa mitt nya lamptillskott:) En lampa i fattigmanssilver - den har jag köpt från Bloominghome och tycker den är såååå fin.

På en hylla i köket har jag lagt en ljusslinga bakom ljusstakar och karaffer. Det lyser upp så vackert när det börjar skymma...

Ha en trevlig dag!

:)Anna




20 kommentarer:

Maliva`s verden sa...

wow,for en super idè m/lyktene.Den skal jeg kopiere med meg til min gjenbruksbutikk.Der har vi masse syltetøysglass.Fint å bruke bl.a i utstillingen...Takk for tipset:)
malivasverden

LantlivsAnette sa...

Åhhh så fint du har det, jag har alltid grovsalt i mina ljuslyktor jag också..det blir så fint.
Snygg lampa, fattigmanssilver är underbart.
Ha det så bra
Kraam Anette

Västbacken sa...

Vilka fina burkar :)
/Lotta

Liten Bod sa...

Så fina lyktorna blev, och lampan är kanon! De har mycket fint hos Bloominghome... :) Kram, Tina

Vitt och nött sa...

fint fint fint!! :) tänk att en syltburk kan bli så vacker!

lampan va superfin, har också sneglat på en sån lampa..

ha en bra måndag!
Kram!

Designe sa...

Glasburkar är verkligen bra att ha, kan användas till mycket fint! Så fint du gjort och så fina saker i fattigmanssilver!
Ha det gott!
Kram :)

annashusidingtuna sa...

ja, glasburkar kan man använda till mycket och resultatet blev ju jättebra!
Kram Anna

Stine sa...

Så fint hjem du har! Har lagt deg til i listen over favorittbloggerne mine :) Jeg kommer snart tilbake.

Hilsen fra Stine

Anonym sa...

Hej
kul ide med glasburkarna! Jag har också köpt den lampan, helt underbar, så fint sken ger den också!
hälsningar Helena

Mia sa...

Verkligen fint, ännu ett bra tips på vad man kan göra av glasburkarna. Jag gjorde själv lite olika variander på lyktor förra helgen.

Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Du är ju pysseldrottningen nummer ett, så fint du har det och fiffigt med saltet!! Mari.

Annika sa...

Hejsan

Å vilken fin lampa du köpt en sån vill jag också ha...
Och vad fina lyktor du gjort, tack för tipset om salt i botten.:)

Hoppas du haft en bra helg och att du får en fin vecka.
Kram Annika

Jennyshemochharmoni sa...

Hej Anna! Det var superlänge sedan jag tittade in hos dig inser jag. Har sett dig och ditt hem i olika tidningar nu så jag tänkte att jag måste bara spana in hos dig! Det är lika fint som alltid! :) Vilket supersmart tips med saltet! Det ska jag prova! Ha det gott! KRAM

Uttan sa...

Hej!
Kollar din blogg var dag.Alltid mycket fint och mycket som faller mej i smaken.Har lagt till dej på min lista på min blogg hoppas det är ok.MVH Uttan.

Butik Östergården sa...

Hej Anna
Jag är ny bloggare. Och har börjat kika in på din sida. Du är verkligen duktig. Du är kanske som jag att du försöker skapa vackra saker för att man mår så bra då?
Syltburkarna var fiffigt och blev ju fint. Jag tänkte pensla på lite ägg på några syltburkar och sedan ha på socker runt om såg och sedan sätta ljus i skall testa det i dag.
Och lägga in det på min sida.
:)Helen

Marie//Tekla Maräng sa...

Ingen dum ide med grovsaltet, det har jag inte tänkt på förrut.

Marie sa...

Så fina lyktor du har gjort, vackert med saltet. Den där lampan har jag också kikat på, den är helt ljuvlig!

Du undrade över mina brödhjärtan. Jag gillar ju egentligen inte att baka så jag gjorde det enkelt för mig och köpte en sån där färdigmixad paket med alla ingredienser, där man bara behövde tillsätta jäst och vatten. Kommer inte exakt ihåg vilket märke det var, men det var någon ekologisk variant som innehöll mycket råg.

Ha en mysig kväll!
Kramar Marie

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Du är sååå kreativ!!! Duktig du är! Jättegulligt med ljus-burkarna!//Linda

Anneli sa...

Jättefin lampa...
Grovsalt - har jag inte tänkt på - tack för tipset..
Kram/Annelie

helles hantverk sa...

Har ganska nyligen upptäckt din sida. Underbar och inspirerande! Är det någon som vet var man kan få tag på ett ställ i metall i tre våningar där man kan ha tallrikar som ett serveringsfat t ex.

Tack för din sida/Helene