lördag 21 februari 2009

Mitt lilla skåp...

Hej hej!

Jag har fyndat ett så vackert litet skåp på loppis! Jag har länge letat efter jalusidörrar, att ha bara ståendes som ren dekoration, men inte hittat några. Tänk då hur glad jag blev när jag hittade det här lilla sirliga skåpet med just jalusidörrar på en lokal loppis!

Skåpet var från början målad i härligaste tomatröda färg, men är nu vitt och vackert! Jag började med att rugga upp ytan på skåpet och sedan tvättade jag med målartvätt. Därefter grundade jag med 2 lager oljebaserad färg och sedan två lager vattenbaserad matt täckfärg.

Jag insåg att jag inte skulle kunna slipa skåpet utan att få fram den röda färgen igen, så jag valde en annan metod för att få det som jag ville ha det. Jag blandade till en mörkgrå nyans av svart och vit färg och sedan doppade jag ena hörnan på en kökssvamp i blandningen och strök/duttade på väl valda ställen. Så här blev det!

Jag önskar er en mysig helg!




27 kommentarer:

Lillemor i Hummelsta sa...

oj, vad fint, du lyckades bra med shabbningen. Det var ett riktigt snyggt skåp.
Kram
Lillemor

annashusidingtuna sa...

Bra ide för att få fram den slitna stilen utan att sandpappra/slipa!
Jättefint resultat !!
Ha en trevlig helg!
Kram Anna

n o r d i n g å r d e n sa...

Shabbardrottning! Va fint det blev, vilken energi, idéer och kunskap du har! Trevlig helg!

White cotton grass sa...

Vilket fint fynd!
Det blev jättebra med målningen.

kram helena

Jessica sa...

Det vart ju jätte fint ha en trevlig helg kram jessica

KLARA LAVENDEL sa...

Så fint det blev! Det gäller att ha uppfinningsförmåga! Ha en trevlig helg! Kram Ingela

Lantliga drömmar sa...

vilket trevligt fynd du gjort.

Anonym sa...

Jag undrar fortfarande var du köpt vikväggen? (har jag missat något svar, ber jag om ursäkt :-)

Tulipa sa...

Förstår att du är nöjd!

JÄTTEFINT!!!

kram!

Marie//Tekla Maräng sa...

mhm vilket läckert skåp.
Trevlig helg Marie:)

Viveka i Bläckhornet sa...

Men vilket härligt skåp du fyndat. Gillar det helskarpt. och så smart ide´att shabba det på.

Kram Viveka

Goa sa...

Helt underbart fint Anna!
SÅÅÅÅ duktig du är!

Och visst är det bra med lite duttande!...det använder jag också massor..:)

Ha en härligt solig dag vännen i ditt underbart vackra hem!
Största kramen till dig...

mysiga heestrand sa...

Vilket fint skåp, det blev ju jättefint på det sätt du shabbat till det. Många fina bilder du visar
Kram Marita i Heestrand

ARKinterior sa...

å så fint skap du hadde funnet, og kjempefint ble når du hadde malt det..
God helg til deg!!

Hemmet Är Min Borg sa...

oj ,det skåpet var ju riktigt snyggt
kram

Min Verden sa...

Gratulerer med flott skap. Veldig fint. H.

Johanna sa...

Vad fint skåp du fyndat! Det gäller att se potentialen i alla möbler, eller hur?
Sera tt du säljer dokument av lite olika slag. Finns det någonstans man kan se hela dokumenten?
Trevlig söndag!

Tessie sa...

Fint skåp. Det är så roligt när man hittar fynd som man kan visualisera ett "vitt slutresultat" på, se bortom alla olika färgsättningar som möbler kan ha. Speciellt när de verkligen blir så bra som man trott :)

Ha en skön söndag!

/Torparfrun

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh vilket underbart skåp, blev verkligen franskinspirerat med dessa dörrar. Ha en fortsatt mysig helg.
Kram Tess

Evas Paradis sa...

Hej Anna
Vilket super fint skåp du hittat ... resultatet blev ju perfekt.
Blev lite nyfiken på varför du först målar med oljefärg och sedan med vattenbaserad färg. Är det för att den oljebaserade färgen fäster bättre och den vattenbaserade sedan inte gulnar lika mycket?
Ha en bra vecka
Kram Eva

Anonym sa...

Vilket vackert hem du har!

Lotta sa...

Godkväll!
Har kikat in hos dig då och då. Igår när vi hade gäster provade jag att laga ett recept ifrån dig fläskfile med salami det blev uppskattat. Tack för tipset.
Du har alltid så fina och inspirerande bilder.
Ha en bra dag imorgon!
Hälsningar Lotta!

Anonym sa...

Vilket vackert skåp!!!!
Nettan

Krusidull sa...

Men det blev ju jättebra, är själv oxå väldigt svag för just jalusier.
Kram
Krusidullan

Krusidull sa...

Men det blev ju jättebra, är själv oxå väldigt svag för just jalusier.
Kram
Krusidullan

Lo sa...

Hej Anna. Din blogg var den första blogg jag följade. Nu var det ett tag sen jag var inne hos dig, men jag ser att du "still going stron".
Hur gör du dina kombinationsbilder i bloggen?
Kram/LO

A home far away sa...

Så himla fint blev det och vad smart att använda sig av ny teknik

Kram Gunilla i Singapore