tisdag 24 februari 2009

Frågor och svar...

Hej hopp!

Oj vad mycket snö vi har fått senaste dagarna! Helt perfekt egentligen eftersom det faktiskt är sportlov här, fast själv vill jag ju bara ha vår förstås:)

Jag har fått lite frågor som jag tänkte passa på att svara på. Flera har undrat vad jag använder för färg när jag målar och varför jag använder mig av oljebaserad färg. Jag använder oftast enbart vit grundfärg eftersom det blir en så matt och vacker yta på möbeln. Vill man göra ytan lite tåligare kan man använda ett ofärgat vax efter målningen.

Ibland är jag tvungen att använda oljebaserad grundfärg till de första strykningarna. Anledningen till det är att möbeln i det fallet antingen är betsad eller så är möblen inte trären.

Om man försöker måla en tidigare målad/betsad möbel med vattenbaserad färg så upptäcker man ganska snart att den underliggande färgen "blöder igenom". Det är inte kul! En oljebaserad grundfärg de första strykningarna förseglar den underliggande färgen. Därefter kan man om så krävs måla med en vattenbaserad färg sista strykningen för att få ett bra resultat. Jag använder en liten skumgummiroller och pensel när jag målar...

Jag önskar er alla en härlig dag!



14 kommentarer:

Linneas Hjärtefröjd sa...

kul me lite tips :)
fin bilder!

ha en underbar dag!
kram linnea

Lotta sa...

Ditt soffbord är såå snyggt,har du målat det också? Du har så fina bilder,det ser så lugnt och fridfullt ut när man kommer in på din blogg.Ha en fin dag i det fina vintervädret.Kramis Lotta

Skatan sa...

Hej!

Kul...vi gör alla på var vårt vis ;-) Undrar vad en "riktig" målare skulle säga om våra idéer! Det skrev en prof. möbelmålare till mig som har skrivit flera böcker om hur man renoverar gammalt...hon undrade hur i fridens dagar vi fick det att fungera : ) Med lite vilja kanske?

/En bakvänd målare

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Anna, shabbydrottning: )

Du är verkligen duktig och har sinne för detta, så snyggt soffbord, kökssoffa och stol!

Mari.

Tulipa sa...

Vilket soffbord!
Fint med detaljerna!

Tack för tipsen.

Kram mariette

Anonym sa...

Hej Anna.
Måste berömma dej för allt fint du gör!
Guld i fingarna!:)
Men vad är det för VAX..hitta det inte i vår lokala färghandel..dom vet inte vad jag prata om.
Solskenskram Christina

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Anna.
Jag har en dotter som heter så, hon är jätteduktig med sina händer.
Din blogg är mycket inspirerande och vacker.
Jag är glad för att jag får titta på alla fina dekorationer som du har i ditt hem.
Vi har förståss rätt så mycket snö här också, och det har snöat i går och i gårnatt.
I dag sken solen och det droppade lite från taket.
Mycket vackert hem har du, och jättefina bilder.
Tar du dem själv?
Vänliga hälsningar Vita Zara

Jessica sa...

va mysigt med sportlov, vi har det nästa vecka alltså v10. Som vanligt har du jätte fina bilder. Tack för målar tipsen kram jessica

Mamma C sa...

Jag har oxå använt mig av roller nu när jag målat. Tack för lite nya tips.
Kram Mamma C

Elin sa...

Vilket tokbra tips... har stött på problemet med blödningen tidigare som gjorde mig tokig...
Tack nu kan det inte hända igen...

Och vilka härliga bilder...
Många kramar
Elin

Anneli sa...

Hejsan Anna.
Du har all min beundran för din underbara blogg. Det är så här jag tänker mig shabby chic. Vad har du för kamera, du tar ju helt otroliga bilder.
Det är skillnad på oss amatörer och ett proffs. Hi.. hi...
Allt gott önskar Anneli.

Vitt och nött sa...

tack för tipsen!

va fint skåpet va som du hittat på loppis!! å vilka fina bilder i detta inlägg! så snyggt!

kram ellen

Myownhome sa...

Hej!
Om du har tid och lust får du gärna kika in på min blogg där jag har en liten utmaning till dej!

Vore kul att läsa dina svar om du antar "utmaningen"!!

Kram //Johanna

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Jeg liker veldig godt din blogg, og alle de hvite møblene! Hvitt er hvile for sjelen, synes jeg!

Og jeg er enig med deg i det er best at å bruke oljemaling på gamle møbler, p.g.a. faren for at gammel farge kan "blø" - det er min erfaring også!

Ha en trevlig dag, og titt gjerne inn hos meg!

Mange hilsener
Cathrine :-)