tisdag 10 december 2013

Inte som förr!

Hej!

Denna jul blir inte som alla andra jular! På flera sätt! Förutom att vi har flyttat - efter 10 år i "nybyggt hus"  på landet - till ett litet hus i stan som vi håller på att renovera, så har jag även lagt om kosten:) Allt är faktiskt också på flera sätt bättre än förr!

Att lägga om kosten var ett ganska stort steg! Från att ha varit någon som frossat i kolhydrater i form av pasta, potatis, bröd och gröt, så lever jag idag nästan helt utan kolhydrater och det känns bra! Mycket bra!

Fast ibland kan man kanske tycka att det blir lite trixigt att försöka hitta "alternativ" till allt som man lagade förr, särskilt i jultider då man alltid bakade lussebullar och pepparkakor, kokade knäck, kola och risgrynsgröt samt lagade Janssons frestelse!

Men jag misströstar inte! Tvärtom ser jag det som en utmaning att göra andra, bättre och sundare alternativ och minst lika goda:)

För några dagar sedan bakade jag en mjuk pepparkaka med smarrig frosting - utan varken vetemjöl eller socker! Mandelmjöl och kokosnötsmjöl blir substitut för vetemjöl och innehåller väldigt lite kolhydrater! Frostingen gjorde jag av philadelphiaost, smör, citronzest, lite sukrin melis och äkta vaniljpulver och allt blev supersmarrigt och ett absolut fullgott alternativ till "vanliga" mjuka kakor!

På en lokal julmarknad hittade jag lite gott Raw food godis som fick följa med hem! Jag ska själv baka liknande till jul! Godisbollarna består av nötter, mandlar, fikon, kokos, kakao, apelsin och pepparkakskryddor och de är verkligen goda och mäktiga! Passar perfekt som en liten godbit till kaffet!

Vad gäller årets julmat så blir det naturligtvis en julskinka, en ekologisk och närproducerad som jag beställt i en lokal butik!  Egna köttbullar såklart och egen inlagd sill, hemgjord rödbetssallad och en "Jansson" på kålrabbi istället för potatis! Risgrynsgröten byts ut mot en underbar saffranspannkaka som jag gör på bl.a ägg, mandelmjöl, vaniljpulver, grädde och färskost samt saffran! Den serverar jag till julfrukost med vispad grädde och hallon!

Knäck och kola skippar vi helt men några goda hemlagade chokladtryfflar blir det nog och massor av nötter! Ja jag tror inte vi kommer att sakna den gamla traditionella julmaten i alla fall:)









1 kommentar:

Ett Vitare Hem sa...

Har också gått mot LCHF kost under året och mått så mycket bättre.
Ha en fortsatt fin jul!
Kram/Lena