måndag 16 juni 2008

Shabby dabby doo!

Hej på er!

Igår åkte målarpenseln och vitfärgen fram! Jag målade mitt loppisfyndade bord...

Från att ha varit ett murrigt och mörkt bord med utdragsskivor som knappast tillhörde bordet - de var både bredare än bordskivan och något högre - har nu bordet blivit förvandlat till ett antikt 1700-talsbord! Fast för att se det får man kanske kisa lite och inte granska för noga i alla fall:)

Först tänkte jag inte shabba bordet, men det såg alldeles för prydligt ut bara som vitmålat! Då tog jag fram även sandpapper och gick lös på både skivor och ben. Det blev sååå mycket bättre efter shabbningen tycker jag och att utdragskivorna är bredare och ojämna gör absolut inget längre! Det blev nästan bättre så konstigt nog!

Här ska man kunna sitta och äta grillmiddagar utan att behöva vara rädd för att spilla på duken. En repa till eller två i bordsskivan skadar inte, och om man råkar få grillsås på stolsöverdraget så är det bara att tvätta i maskin...Det är skönt och befriande med shabby chic!

Den söta ljuslyktan i form av en ros tror jag kallas för Gotlandsrosen och den är givetvis inköpt på ön...

:)Anna


22 kommentarer:

Inspiration i vitt sa...

Hej Anna,då får jag vara den första som berömmer ditt vackra bord som du gjort i ordning såå fint.
Ojojoj vad fint du måste ha det i ditt orangeri,det måste vara som att gå in i paradiset.
Inspirerande verkligen.
Kram på dig/Ingela B.

En liten AnCa sa...

Ser ut som ett perfekt ställe att duka fram midommarmaten på oxå!!! Jag tror jag smyger in o njuter av ditt vackra bord en liten stund...
Du har det ju så fint och vackert hemma hos Dig...

Kramis // AnCa

Ann-Catrin sa...

Anna!
Oj oj så vackert det blev i lite shabbad stil..vad ska man säga.. allt du rör vid blir fint!

ha en fin vecka kram A-C

Vanilladreams and humblebees sa...

Hej!!!

Det var länge sen!
Din blogg är lika vacker nu som då!

Ville bara titta in och välkomna dig till butiken som öppnar i morgon. Titta in på min blogg om du är nyfiken...

Kramar från Jenny!
---<-888o

Anonym sa...

Vad bra skrivet det där att det är skönt och befriande med shabby chic-precis så jag känner! Det gör liksom inget om det blir en reva eller två, man spiller eller så, för det är ändå den shabbiga stilen man vill ha så befriande är rätt ord, bra skrivet!!!

lottens vita och gröna sa...

oh anna så fint du har det i ditt orangeri, bordet blev sååå fint!
det är verkligen praktiskt med denna inredningsstil, mer repor...helt ok och så lite klorin så är alt finnt igen, hihi!
ha det gott denna midsommarvecka! varmkram lotten

Annas skattkammare sa...

Bordet blev helt underbart i vit shabby stil.. Det måste vara skönt att ha ett fint orangeri att vistas i när det inte är så varmt ute.. att njuta av naturen inifrån. Ha det gott! Kram /Anna

hemtrevnad marie sa...

Bordet blev jättefint!!
Och visst är det bra när man kan fynda fina möbler och förvandla dem så de blir ännu vackrare!!
Själv köpte jag mitt matbord för 120 kr!
också det var brunt....nu är det ljusgrått med en bladslinga i svagt gult....och inte behöver man vara rädd om det heller!
kram

Unknown sa...

For et vakkert bord og et vakkert hjem! Nydelig og friskt. Hvordan fikk du det fine bildet øverst på bloggen din?

Lilla Blanka sa...

Hej Anna!

Åh vad fint det blev med bordet..!

Och dukningen i förra inlägget är helt underbar där med kaprifolen..såå mysigt!

Dina bilder är alltid helt underbara så det är en fröjd att komma in och titta!

Nu har tyvärr min bloggtid minskat avsevärt..så jag har inte hunnit in till alla och svara (än)...men det är väl samma för många gissar jag.

Kram & ha en jättefin dag!
Mia

Jenny Oak Fae sa...

Vilket fint bord !!!

Jag har ett klaffbord från IKEA, som jag börjat måla vitt, får nog se till att måla färdigt det nu...när jag ser hur fint det kan bli...men är SÅ less på att måla!

Kram, Jenny

<3

Malin - I min trädgård sa...

Men gud vad fint!Jag har drömmar om ngt liknande, men jag är nog inte riktigt lika bra på att se potentialen i möbler som du verkar vara. Det blev jättesnyggt!

Marie sa...

Bordet blev verkligen superfin! Sååå vackert!Håller med om att det är härligt och praktiskt att gilla shabby chic stilen.

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Solsjö - Under en vind sa...

Bordet är perfekt skavt och shabby chic! med den stilen är det enkelt att ha gäster..man behöver inte vårda möblerna med lika varsam hand som om de vore prydligt målade....det är perfekt tycker jag!

Såååå fin blomma! Å från en vacker ö dessutom!

Ha det gott, kram!

sagatorpet sa...

Mycket tjusigt! Letar efter ett bord med stolar till mitt kök som är under stor renovering, en vacker dag ska jag hitta det!

Karin Krut sa...

Hej Anna! Bordet blev verkligen riktigt fint, du är så himla duktig med pensel och sandpapper :)
Visst är det skönt när man inte behöver vara alltför försiktig när man ska äta, speciellt när man har barn :)
Ha en skön vecka
kram Karin

Elzie sa...

Jättesnyggt bord. Och visst är det skönt när man inte behöver vara så rädd om sina saker. Synd att man inte kan slänga bordet också i maskinen *s*.
Hoppas du har en bra vecka.
Kram Elzie

Brunkullan sa...

Så fint! Och din "shabbning" blev verkligen lyckad! Tycker själv det är svårt att få det att se så där äkta slitet ut, och inte sandpapprat:)

Susanne

Sofia på Me and my home sa...

Alltså, jag har sagt det innan - men jag säger det igen! Du är fantastisk! Det sprutar både målarfärg och blogginlägg ur dej! Jätteroligt!

A home far away sa...

Wow så vackert det blev! Det gäller att se potentialen i ej vita möbler:-)

Kram Gunilla

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Anna, gud så snyggt du har målat bordet, blev superb!!!

Och de där gröna rosorna är ju bara för läckra!!!

Måste ila, tjingeling, kikar in sen igen! Mari.

Anonym sa...

hej..vad fint bordet blev...jag återkommer med beställningen av dokumentet..jag har åxå blogg du hittar den på www.evapinglans.webblogg.se
kram eva