tisdag 24 september 2013

Back to basic!

God förmiddag!

En del av er som följer mig på Instagram eller Facebook vet att jag sedan en tid tillbaka äter enligt LCHF!

En del undrar varför jag gör det och jag kan tala om att det började med att jag ville tappa några trivselkilon! För hur jag än gjorde - tränade på gymmet, joggade, promenerade så tyckte jag inte att det hände så mycket med vikten! Jag trodde också att jag åt bra mat med havregrynsgröt, juice och fullkornsprodukter.

Jag hade läst lite om LCHF tidigare då jag testade redan för 1 år sedan, men i påskas kände jag att jag ville veta mer och köpte några böcker i ämnet! Jag bestämde mig för att testa fullt ut!

Så här dryga 6 månader senare kan jag bara konstatera att detta med lågkolhydratskost känns helt rätt! Förutom att jag har tappat flera kilo (har några kvar tills jag är på min målvikt ca 56 kg) så mår jag bara sååå mycket bättre! Tidigare led jag av migrän som varade i minst en vecka. Nu kan jag få migrän då och då men det är inte lika långvarigt, max någon dag eller två, samt att jag helt enkelt är mycket gladare. Jag har tagit bort allt socker ur kosten, samt alla "dåliga" kolhydrater såsom pasta, ris, potatis och mjöl! Jag har även slutat att köpa hel och halvfabrikat såsom färdiga såser, kryddmix etc då dessa produkter innehåller så mycket tillsatser, E-nummer och socker! Jag får helt enkelt laga mat från grunden, back to basic helt enkelt, som förr i tiden...

Det funkar utmärkt! Blir godare också:) Jag bakar eget bröd och bakar egen pasta (smakar och ser ut som tagliatelle men görs av färskost, ägg och fiberhusk), samt serverar blomkålsmos, blomkålsris, broccoligratänger, ratatouille, rättikagratäng eller smörstekt/gräddstuvad vitkål till maten istället för potatis. Då och då gör jag rotfruktsgratäng eller ugnsrostade rotsaker, men äter dem med måtta då alla grönsaker som växer under jord innehåller en del kolhydrater. Jag äter även endast fullfeta mejeriprodukter och riktigt smör!

Att minska ner på just kolhydrater har gör att kroppen inte behöver producera det fettlagrande hormonet insulin. Blodsockret ligger på en jämn nivå hela tiden och det mår man mycket bättre av. Innan jag började med lågkolhydratskost så åkte blodsockret berg och dalbana. Efter att ha ätit t.ex frukost med havregrynsgröt så blev jag snabbt hungrig igen efter kort tid. Numer händer detta aldrig!

Så här funkar det:
Kolhydrater (både snabba och långsamma) omvandlas i kroppen till enkla sockerformer vilket ökar insulinproduktionen som i sin tur gör att kolhydraterna/sockret omvandlas till fett som lagras i kroppen. Äter man bara väldigt lite kolhydrater sjunker insulin nivån och kroppen måste hitta en annan energikälla, vilket blir fettet, som frisätts och förbränns. Många tror att man måste äta kolhydrater för att hjärnan ska fungera, detta är inte sant. Hjärnan behöver glukos och det får den tillräckligt av fettet. Däremot är många socker/kolhydratsberoende vilket medför att man med en kost utan kolhydrater känner sig seg, trött och hängig. Detta beroende kommer man efter några veckor över. Kontentan: Kroppen går på fettdrift istället för på kolhydratsdrift. Sockersuget minskar och man är mätt längre, vilket för många leder till en hälsosam och stabil viktnedgång.

Intresserade av att veta mer? Jag rekommenderar varmt att köpa Åse Falkman Fredrikssons bok som även är en kokbok: "Viktminskning med LCHF" som är proppfull med underbara goda recept! Jag skulle inte klarat mig utan den:) Allt jag visar nedan har jag lagat efter recept från boken!

Ha en härlig dag!




Hemgjord pasta på färskost, ägg och fiberhusk! Mums!

Fläskpannkaka med keso, riven ost, ägg, grädde och fiberhusk samt bacon!
Godare än vanlig fläskpannkaka!

Äppelpaj med mandeltäcke! Mandeltäcket består av smör, mandelmjöl,
 sukrin, vaniljpulver och kanel!

Hembakat solrosbröd med kruskakli, fiberhusk, ägg, ost,
 linfrö och solroskärnor!

Mycket gott, mättande och saftigt blir det eftersom
 man har riven ost i brödet!

Hemgjord müsli med bl.a hasselnötter, sötmandlar,
kokosflingor, kakao, kokosolja och vaniljpulver!

Serveras med turkisk yoghurt - Så gott!

2 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Hej Ohhh så mycket gott du visar, så frestande, min dotter äter också LCHF, och hon tycker det är så bra,
Kanske man skulle prova, nu har jag inte nåt problem med vikten, men det kanske är bra ändå!
Kramar Kathrine

Anna sa...

Hej Kathrine! Att dra ner på kolhydrater är bra för alla! Det är nämligen så att man kan vara viktstabil med lchf genom att äta liberalt. Vill man gå ner ngt kilo så drar man bara ner ytterligare på kolisarna och äter striktare:) Min dotter äter också lchf och hon har lidit av eksem sedan hon var liten! När hon började med lågkolhydratskost och tog bort socker så försvann eksemet!

Kramar
:)Anna