måndag 20 augusti 2007

Vackra ting från förr!

Är precis hemkommen efter en dag i Stockholm. Innan tåget gick hem hann jag med ett besök på Old Touch. Hmm börjar nästan blir stammis där för det var inte så länge sen förra besöket. Det är en helt underbar affär där man kan gå omkring och lyfta, kika och prova hur länge som helst:)

Denna gång hittade jag dels en underbar stor gammal inbunden bok i helfranskt band, skriven av Christian Scriver (tysk teolog på 1600-talet). Boken har en fantastisk vacker gammal skrift! Fick den för 50:- och den är så gott som oskadd inuti. Utanpå har två spännen lossnat, men jag har kvar ett av dem.

Det andra fyndet jag gjorde var ytterligare en spegelbricka, fast denna gång rund med facettslipning. Brickan (som även kan hängas på väggen) är riktigt tung och står på 3 små fötter. Tror spegelglaset kallas för blyglas, och den är säkerligen från början av förra seklet. Den fick jag för 25:-.

Detta kan man väl ändå kalla fynd!

:)Anna



18 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Så fina fynd för så lite pengar! Förstår att det stället blir välbesökt! Kram!

yes sa...

Vilken tur du har haft - den boken skulle jag inte heller ha lämmnat i butiken!
kram ylva

MiaMaria sa...

Kul med bra fynd. Skulle själv vilja ha den gamla boken... / Maria

Mia sa...

Så masse vakkert du har vist i bloggen din siden jeg var innom sist. Jeg har jo vært bortreist en stund, men ser at det har jo du også. Alikevel, masse vakkert, som vanlig.

Jennyshemochharmoni sa...

Vilket fynd!! Otroligt häftigt att ha en sån gammal bok! Spegelbrickan var ju också ett riktigt fynd! Härligt! KRAM

WhiteVintageDreams sa...

Åh därinne kan jag gå lääänge. Det är en underbar butik.
Måste kännas bra med sådana fynd. Jag är ofta inne och kikar hos dig och undrar om det är ok att jag länkar till dig?
Kram

Brunkullan sa...

Fynd är alltid kul!!
Jag fyndade också lite idag:-)
Bilder kommer efter nästa helg. Vill måla ljusstaken först..hihi!

Susanne

Anonym sa...

Wow, vilka fynd! Vilken underbar text det var i boken!..men du va dyra frälsarkransarna var!!..Tänk va du skulle kunna använda bladen i boken till mycket..men man vill kanske inte plocka isär en så gammal bok! Va billigt du kom undan! Kanon! :) Kram

WhiteVintageDreams sa...

Det är klart att du får länka till mig!!! Jag blir ju bara jätteglad =).
Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Verkligen!!! Jättefina fynd måste jag säga, i Sthlm? Var hittar jag det stället?? Ska dit i nästa vecka...Du arrangerar så vackert, en fröjd att se!

Ja, visst är de goa de små rymlingarna : ) Mari.

Anonym sa...

Åh jag älskar gamla böcker med typsnitt som man knappt förstår... Härliga fynd!

Anonym sa...

Vad kul när man hittar sådana fina saker till fyndpriser:)
Kram Lallis

johanna sa...

Vilka fynd du gkort...så fina!!
kraaam

LantlivsAnette sa...

Jaa det kan man kalla fuynd !!Jättefint..åhh jag hoppas att jag hinner dit nu när jag ska till S-holm nästa vecka ! Kram Anette

Marie sa...

Jättefina fynd du gjort!

Kram Marie

♥ Pia... sa...

Verkligen..och boken skulle passa mej med...PIA

elin1976 sa...

Denne boken var virkelig fin. Det er så gøy å ha slike sakr og ting. Jeg har også et par og skal ta litt kopier av arkene som skal brukes til diverse hobbysaker til jul.
Kremmerhus, julepynt og bakgrunn for bilder.
klem:O)

Amoroso sa...

Åh jag älskar gamla böcker! !! Böcker med historia skapar stämning.